Nostalgie

Een verkoudheid om u tegen te zeggen houdt me dit weekend van de fiets, maar niet getreurd, Bru Stu heeft voor een alternatief voormiddagprogramma gezorgd waardoor ik mij absoluut niet hoef te vervelen. Jeugdsentiment ten top met de top 90 van de jaren 90 jawel. Mannekes, er is goede muziek gemaakt in dat decennium. Zet mij die 90 nummerkes op een cd'tje en ik hoef bij wijze van spreken niets anders meer :-) Ongeveer elk nummer dat ik tot nu toe gehoord heb, wekt wel één of andere herinnering op, zaaalig. De eerste keer naar Torhout-Werchter bijvoorbeeld, in het gezegende jaar 1995, toen het festival nog maar 1 dag duurde, zowel in Torhout (zaterdag) als in Werchter (zondag) plaatsvond en je een ticket kon kopen door gewoon een paar weken of maanden je zakgeld op te sparen... oh ja, in die dagen kostte een ticket nog geen 1000 frank, stel je voor. Ik heb maanden moeten "zagen" om er naartoe te mogen gaan, idem dito voor Maud en Sofie, Evelyn ook, maar zij kreeg haar ouders dan weer niet overtuigd. Of de eerste keer naar Pukkelpop in het al eveneens gezegende 1996, een bijzondere dag, echt waar. Nick Cave van héél erg dichtbij gezien, en hard moeten lachen met een Waalse superfan die het hele concert "Nique" stond te roepen. En niet te vergeten: de eerste fuiven, ook al zo spannend! Those were the days...

Gisteren was het ook al van dattum met de top 80 van de jaren 80. Ook al heb ik de jaren 80 dan wel echt volledig meegemaakt, de muziek uit dit "decennium van de slechte smaak" heb ik vreemd genoeg pas leren kennen en appreciëren aan het eind van de jaren 90, dus de emotionele band met die muziek is toch iets anders. Wat niet wegneemt dat ze mij die 80 nummerkes absoluut ook op een cd'tje mogen zetten. The Cure rules!
En voor wie dit alles gemist heeft, één adres: http://www.brustu.be/

Update: Smells like teen spritit op 1 in de top 90. En euh, Mia, niet eens in de top 3. Kan iemand mij dan nu eens uitleggen waarom Mia in de Tijdloze jaren aan een stuk op 1 staat, maar niet eens als beste lied van de jaren 90 beschouwd wordt? Enfin, mij niet gelaten hoor: Mia is zeer oké, daar niet van, maar het allerbeste lied ooit, I don't think so.

Reacties

Populaire posts