Norway: My side of the race: Part 2

Met veel vertraging: het tweede deel van de Vikingtour!

Woensdag 25 juli: Lom - Gaupne (112km)
Na een goede en iets langere nachtrust dan gebruikelijk staan we om 10u klaar aan de start. De hemel zit helemaal dicht en de wegen liggen volledig nat, kan dus gevaarlijk worden. Eén voordeel: veel zuurstof in de lucht.
Hoewel we vandaag bijna 120km moeten afleggen is daarvan slechts de eerste 40km getimed. Na 40 kilometer bereiken we immers reeds het hoogste punt van de dag: Sognefjell op ongeveer 1400 meter hoogte.
De eerste 15 km verlopen vlak tot valsplat omhoog, vanaf de start wordt er een serieus tempo op nagehouden. Na 12 km ligt de sprint, de blauwe trui heb ik inmiddels echter al uit mijn hoofd gezet, de leider in het puntenklassement is nog maar nauwelijks bij te halen en aangezien ik intussen meer belang hecht aan het algemene klassement wil ik geen krachten meer verspillen in de sprints.
Na 15 km volgt de eerste beklimming van de dag, 5 km aan een gemiddelde van ongeveer 7 à 8 %. De hele beklimming blijf ik circa vijfde positie aanklampen. Halverwege de klim hoor ik achter mij plots gevloek en daaropvolgend gekraak van metaal en carbon over het asfalt, terwijl ik omkijk zie ik nog een renner over zijn stuur vliegen. Op zich niets abnormaal wanneer je in peloton fietst, maar bergop gebeurt zoiets gewoonlijk toch niet. Die valpartij leidt ertoe dat onze groep nog wat extra uitgedund wordt en dat we boven met nog ongeveer 40 man overschieten. Door het gebrek aan samenwerking en het bijgevolg relatief trage tempo op weg naar de tweede en laatste beklimming van de dag slagen er toch nog een tiental renners in terug aan te sluiten.
Intussen verneem ik dat er nog voor de eerste beklimming twee man van dezelfde ploeg ontsnapt zijn en dat die dus nog steeds voor ons uitrijden. Geen probleem denk ik, in die laatste beklimming van ongeveer 8 km rapen we hen wel weer op. Dat bleek echter te vroeg victorie gekraaid, één van hen haalden we nog in maar de eerste slaagde erin uit onze greep te blijven.
Ik finishte als 9de overall en als 7de in de M23-39 klasse. Joos en Jan zaten slechts een handvol seconden achter mij, Arne voelde zich al een stuk beter en reed slechts 17 minuten na mij over de meet. Elke die een half uurtje voor ons gestart was kwam nog geen tien minuten na mijn aankomst ook aan.
Na de finish moest dan nog 75 km afgelegd worden om bij onze verblijfplaats in Gaupne te geraken, het eerste deel daarvan werden we geteisterd door regen en wind maar eens we terug beneden aan het fjord waren brak de zon erdoor en warmde het weer op.

Donderdag 26 juli: Tijdrit (20km)
Aangezien tijdrijden verre van mijn specialiteit is heb ik hier geen ambitie vooraan te eindigen. Anderzijds wil ik wel het onderste uit de kan halen om de schade toch enigszins te beperken. Ik wil zo weinig mogelijk terrein prijsgeven in het algemene klassement en hoop niet uit de top 20 te tuimelen.
De eerste 15 km verlopen valsplat omhoog, de laatste 5 km is het echt klimmen aan een gemiddeld percentage van 10 %. Op een dergelijk parcours kunnen de tijdsverschillen dus serieus oplopen.
Ik had uiteindelijk de 20ste tijd overall en de 14de tijd in mijn leeftijdscategorie en reed er 46 minuten en 6 seconden over, 4 minuten en 30 seconden trager dan de snelste tijd. Jan en Joos deden hier weer iets beter, ze hadden beiden ongeveer 1 minuut minder nodig om de 20 km af te maken. Arne deed er ongeveer 53 minuten over.
'S namiddags was er voor de eerste keer eens tijd om de fiets aan de kant te zetten en de toerist uit te hangen. We bezochten Nigardsbreen, een tak van Jostedalsbreen, de grootste gletsjer van het Europese vasteland.

Vrijdag 27 juli: Gaupne - Vik (115km)
Om 7u15 zetten we (Elke, Arne en ik) reeds aan met de fiets richting Kaupanger waar we de veerboot naar Gudvangen moeten nemen. De eerste 40 km naar Kaupanger zijn dus non-timed over een lichtgolvend parcours maar met toch behoorlijk wat hoogtemeters.
De getimede afstand bedraagt vandaag 60 km, begint op zeeniveau en eindigt op 1100 meter.
12u15: Start in Gudvangen. Na nog geen tien kilometer krijgen we het eerste "klimmetje" van de dag voor de wielen geschoven: Stalheimskleiva, net geen 2 km aan een gemiddeld stijgingspercentage van 18 %!!! Vergelijkbaar met het steilste stuk van "La Redoute" maar in dit geval wel bijna 2 kilometer lang, een echte verschrikking. Het kraakt langs alle kanten maar ik kom in achtste positie boven, achter mij breekt het volledig. Met een kopgroep van 8 man dalen we dus af richting de laatste en langste klim van de dag.
Ik verlegde in deze rit nog maar eens mijn grenzen en finishte in 1u51min als vijfde (zowel overall als in mijn leeftijdscategorie), mijn beste resultaat in deze Vikingtour. Een gemiddelde snelheid ruim boven de 30 km/u in een rit die 1100 meter hoger eindigde dan hij begon!
Jan kwam 4 minuten later over de streep gebold en Joos nog eens 2 minuten na Jan. Arne deed er 2u15 over.

Door het schitterende resultaat in de laatste rit slaagde ik erin die laatste dag nog een paar plaatsen goed te maken in het algemene klassement. Ik eindigde uiteindelijk overall als 13de, een getal dat me blijft achtervolgen en waarmee ik het altijd al goed heb kunnen vinden. In de M23-39 klasse werd ik uiteindelijk 9de.
Een resultaat dat al mijn verwachtingen oversteeg!

Joos verloor door een kleine inzinking in de laatste rit nog een paar plaatsen, ook ik stak hem in het klassement in extremis nog voorbij, hij werd uiteindelijk 19de overall en 15de in de M23-39 klasse.
Jan eindigde als 25ste overall en als 18de in onze leeftijdscategorie.
Arne werd respectievelijk 106de en 55ste.

Reacties

Anoniem zei…
Leuk, zo nog eens achterom kijken.
Mijmerend en genietend, want dat kunnen ze ons toch niet meer afpakken.

En het voordeel was, dat ik er nieuwe en oude bekenden beter/ op een andere manier leerde kennen!

Fijne mensen en bij deze: jullie horen erbij :-)


Jan

Populaire posts