Transalp - Etappe 2

De tweede rit beloofde een lastige te worden. Van Imst naar Ischgl: met 77 kilometer weliswaar iets korter dan de eerste etappe, maar wel maar liefst 1100 hoogtemeters meer, 3184 om precies te zijn.
Vooral de eerste klim deed ons vooraf enigszins huiveren. De voet van de Venetalm lag op 700 meter hoogte, de top op 2000 meter. 1300 hoogtemeters op een afstand van iets meer dan 10 kilometer, ongeveer 13% gemiddeld dus. Hoewel ik toch weer iets sneller klom, was het verschil tussen Thomas en mij in deze klim duidelijk minder groot dan gisteren. We kwamen relatief vlot boven in het spoor van Leon en Christian.

Na een snelle afdaling waarin Thomas zonder veel erg even van dichtbij kennismaakte met het Oostenrijkse grind mochten we meteen de borst nat maken voor de tweede klim, Pillerhöhe met een top op 1550 meter. Deze klim verliep volledig over asfalt en dat lag Thomas duidelijk beter die graag op de trappers loopt, offroad was dat met de mountainbike zelden mogelijk. Na de top volgde een technische afdaling naar Landeck waar ik twee jaar geleden nog startte in de Tirol West Radmarathon.
Op de derde klim, Almstüberl op 1400 meter hoogte, ging Thomas zijn licht echter stilaan uit. Halverwege de klim vulde ik aan de bevoorrading onze 4 bidons en met twee bidons in mijn nek snel terug naar Thomas. Op die manier kon hij doorrijden en verloren we toch iets minder tijd. We kwamen opnieuw samen met Leon en Christian boven.
Wat volgde was een zeer technische afdaling waar verschillende bikers onderuit gingen. Zo zag ik ook Christian over zijn stuur vliegen. Zijn schouder schoot daarbij uit de kom om wel weer meteen op zijn plaats te schieten. Veel pijn maar gelukkig kon hij verder.
De laatste 20 kilometer die licht opliepen naar Ischgl nam ik Thomas op het sleeptouw om na 4 uur 45 minuten als 68ste te finishen.

Reacties

Populaire posts