Fotogeniek

Het is niet voor 't één of 't ander maar ... we're hot. Nee, Koen ... niet zo ... alhoewel... ;-)
Vorig weekend kregen we een sms'je van Arne: "Weten jullie dat jullie met een A4-foto in Fiets staan?" ?Qué? Vlug Fiets gaan kopen dan maar. En inderdaad, bij een artikel over de verschillen tussen mannen en vrouwen op de fiets: de foto die we na La Vaujany lieten trekken, speciaal voor onze trouwuitnodiging.

Plezant om te zien en we sturen zeker ook een mailtje naar de redactie om ons bekend te maken, want deze foto hebben ze natuurlijk gewoon gekocht bij de fotograaf en die weet evenmin wie we zijn. Anderzijds ben ik toch ook een beetje gekrenkt in mijn eergevoel: dit is een geënsceneerde foto hé, ik hóef helemaal niet voortgetrokken te worden :-)

We zijn natuurlijk vooral trots dat we in dat boekje staan, fotogeniek als we zijn, maar er zou toch wel gediscussieerd kunnen worden over het portretrecht in deze. Wij hebben de opdracht gegeven om deze foto te maken, wat ons het recht verleent zelf het portret te verveelvoudigen (wat we ondertussen ook gedaan hebben) en wat ervoor zorgt dat openbaarmaking eigenlijk alleen mag plaatsvinden met toestemming van de geportretteerde. Maar ... de fotograaf stond daar natuurlijk om alle renners te fotograferen en de foto's van de renners tijdens de race zijn niet in opdracht van de renners genomen, waardoor de renners openbaarmaking ervan enkel kunnen tegenhouden als ze daar een redelijk belang bij hebben (bv. privacy-overwegingen). Deze foto werd echter na de race genomen en na expliciete mondelinge opdracht, maar nogmaals, de fotograaf weet niet we zijn, dus kan hij onze toestemming ook niet vragen natuurlijk (tarara). Enfin, een dubbelzinnige zaak allicht waar ik alvast veel plezier aan beleefd heb: ons in een "boekske" zien staan was al plezant, uitzoeken hoe het zit met portretrecht zo mogelijk nóg plezanter ;-)

Reacties

Anoniem zei…
Ja, echt flatterend is het voor u niet, hé Elke?

Maar ik vind het wel een zeer geslaagde foto. Past perfect op de trouwuitnodiging.

Als jullie hem zelf niet getrokken hebben, hoe zijn jullie dan eigenlijk aan die foto geraakt?
Elke zei…
Gekocht van de fotograaf via het internet. We wilden eigenlijk zo'n aflossingsfoto trekken langs de Schelde maar in de bergen heb je toch een iets mooiere achtergrond en een professionele fotograaf was uiteraard ook mooi meegenomen :-)
Anoniem zei…
Mijn Japans is er al een pak beter op geworden, maar ik ga het bij nederlands houden.
Na dit artikel en diene machtige foto kunt ge niet anders dan op uw fiets naar de kerk rijden!
Koen zei…
Schoon... moge er veel kleine fietsjes uit voort komen.

Euhh, ik bedoelde fiesertjes.

Lukt dat trouwens een beetje? Vrijen op de velo? Of gaat de fiets mee in bed? Allez, tzullen wel mijn zaken niet zijn zeker?

Koendere
Koen zei…
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
hoi! ik wil jullie al lang feliciteren maar dacht dat er wel nog een berichtje zou volgen enkele dagen na de trouw. Er is nog altijd niets nieuws verschenen op de blog dus zal ik het maar hier plaatsen: proficiat met de trouw!!!

Vele jaren van geluk toegewenst

Populaire posts