2018

Het is des mensens, veronderstel ik, zo op het eind van het jaar terugblikken op wat het voorbije jaar heeft gebracht en vooruitblikken naar het nieuwe jaar. Vorig jaar deze tijd formuleerde ik een aantal goede voornemens:

  • Meer lezen: check. In 2017 las ik 21 boeken. In 2018 werden dat er 36. Mijn toppers van dit jaar:
    • The Stranger's Child van Alan Hollinghurst
    • De Laatkomer van Dimitri Verhulst
    • Wat is de Wat van Dave Eggers
    • L'étranger van Albert Camus
    • L'exécution van Robert Badinter
    • Beste Tommie... van Julia Heaberlin
    • Adres Onbekend van Kathrine Kressmann Taylor
    • Noord van Sien Volders
    • Oeroeg van Hella S. Haasse
    • Eleanor Oliphant is completely fine van Gail Honeyman
    • Het einde van de eenzaamheid van Benedict Wells
    • Le livre des Baltimore van Joël Dicker
    • Homegoing van Yaa Gyasi
    • Björnstad van Fredrik Backman
    • Little fires everywhere van Celeste Ng
    • Lieveling van Kim van Kooten
    • Old Filth van Jane Gardam
  • Meer lopen: check. In 2017 liep ik een kleine 370km. In 2018 maalde ik niet de verhoopte duizend kilometer af, maar wel 874,2km. Als mijn lijf in 2019 iets beter meewerkt, moet die 1000km in 2019 wél haalbaar zijn.
  • Op tijd naar huis komen als ik op kantoor werk: met wisselend succes.
2018 was ook het jaar waarin ik podcasts ontdekte en wat een wereld ging voor me open! Serial, The teacher's pet, de Zonnekoning om er een paar te noemen die ik zal onthouden. Een echte aanrader!
2018 was ook het jaar waarin een nieuw professioneel project meer en duidelijker vorm kreeg en dat in 2019 écht van start zal gaan. Het is ook het jaar waarin ik vol goesting een deel van mijn taken aan de Universiteit Gent terug opnam. Een jaar dus van weer meer professionele variatie en uitdaging. Precies zoals ik het graag wil.

Maar 2018 was ook het jaar waarin vrienden hun negenjarig zoontje verloren en als er me iets van 2018 zal bijblijven, zal het toch in de eerste plaats dat zijn. 

Reacties

Populaire posts