Het Scheldepeloton in het oog van de storm

Het Scheldepeloton is weer een hot topic.

Ik rij intussen al jaren mee met het Scheldepeloton en heb de hele discussie errond al meermaals zien weerkeren, meestal in periodes van mooi weer want dan zijn er veel meer mensen met de fiets op stap.
In al die jaren heb ik zelden of nooit een incident meegemaakt waarbij een buitenstaander betrokken raakte. Waarmee ik niet wil zeggen dat het nog nooit gebeurd is, maar persoonlijk had ik het nog niet meegemaakt.

Of toch wel, 1 incident herinner ik me, en het ligt nog vers in het geheugen. Ik zal het even zo objectief mogelijk proberen schetsen zoals ik, en de meeste van mijn collega’s, het ervaren hebben. Op woensdag 15 augustus kruisten we langs de Schelde een grote groep wielertoeristen, zoals later bleek een groep vrouwen die naar Barcelona zouden rijden. Zij werden begeleid door twee agenten op de fiets (Gentse draken) en een wegkapitein. Die laatste maakt trouwens zeer regelmatig zijn opwachting in het Scheldepeloton. Wij reden op dat moment snel (zoals meestal 40-45km/u), met als gevolg dat onze groep (die op dat moment misschien nog uit een man of 50 bestond) min of meer op een lang lint reed en dat we dus zeker niet meer dan de helft van de breedte van het jaagpad gebruikten, ik denk dat we zelfs maar 1/3 van de breedte gebruikten. Ideaal dus zou je denken want meer dan plaats genoeg voor een tegenliggende groep wielertoeristen om ons gewoon te passeren. Maar daar dachten die Gentse draken en wegkapitein duidelijk anders over. Zij vonden het nodig stil te gaan staan over de helft van de weg en ons nog slechts anderhalve meter ruimte te laten om te passeren. Het gevolg was dat wij massaal in de remmen en dus ook in de kant moesten waardoor het er niet bepaald veiliger op werd. En de groep wielertoeristen kwam helemaal tot stilstand doordat hun begeleiders niet meer doorreden. Terwijl ik passeerde zag ik dat er daardoor al één wielertoerist in de graskant was gevallen en dat er nog één van de vrouwen niet uit haar klikpedaal raakte en daardoor ook gewoon omviel op het jaagpad.
Frustratie alom dus bij beide groepen. En ja, ik heb ook gevloekt, en niet zonder reden.
Uiteraard werd het Scheldepeloton met de vinger gewezen. Terwijl het gevaar in deze niet door ons werd gecreëerd maar wel door de begeleiders van die groep. Ze waren dus beter af geweest zonder die twee agenten en wegkapitein want dan hadden ze ongetwijfeld gewoon mooi twee aan twee verder kunnen blijven rijden en was er helemaal niks gebeurd.

Ik vermoed dus dat bovenstaand incident een grote factor heeft gespeeld in de opnieuw oplaaiende discussie rond het Scheldepeloton. En in dit geval dus onterecht als je het mij vraagt. Maar de perceptie is nu éénmaal meer dan ooit dat het Scheldepeloton enkel en alleen bestaat uit onverantwoorde wegpiraten. Dat is natuurlijk onzin want zoals elke grote groep is het Scheldepeloton ook gewoon een doorsnee van de maatschappij waarin alle lagen vertegenwoordigd zijn. Net zoals dat het geval is in een grote wielertoeristenclub. Maar dat, en het feit dat beiden in groep fietsen, is dan ook één van de weinige gelijkenissen. Het Scheldepeloton bestaat gewoon uit een grote groep individuen die minstens 1 passie delen, nl. fietsen, en dat iets sneller dan gemiddeld.

Net zoals andere jaren zal deze storm in een glas water wel weer snel gaan liggen. Het mooie weer zal niet blijven aanhouden en van zodra we weer echt Belgisch weer krijgen zullen we elkaar wel weer niet meer zo hard voor de voeten lopen. Het zal wel wat blijven smeulen want volgend jaar laait deze discussie ongetwijfeld op een bepaald moment weer op. En zo blijven we bezig, als echte Belgen moeten we ons toch af en toe ergens aan kunnen ergeren.

Het zal mij er in elk geval niet van weerhouden met het Scheldepeloton te blijven meerijden en ik nodig alle tegenstanders uit dat ook eens te doen alvorens ons verder aan de schandpaal te nagelen. Ik denk dat velen zullen toegeven dat we nog de slechtste niet zijn en dat de meerderheid wel degelijk rekening houdt met andere weggebruikers.

Reacties

Anoniem zei…
Verdraagzaamheid is vaak ver zoek in de huidige maatschappij. Ik hoop voor jou dat de storm inderdaad zal gaan luwen.
Bij ons kenden we ook iets dergelijks, namelijk in Appels (Dendermonde). Helaas is de storm daar niet gaan luwen en werd het politiereglement aangepast met scherpe controles tot gevolg. De groep is daardoor ontbonden. Een spijtige zaak vind ik.

Populaire posts