Shimano Fietschallenge – 3 mei 2009

Zondag nog eens mijn fietshart kunnen ophalen. De Shimano Fietschallenge, de eerste cyclo van het jaar.
Vorig jaar nam ik hier voor de eerste keer deel samen met Arne. Conclusie toen: mooi parcours maar organisatorisch dramatisch. Het parcours werd dit jaar licht gewijzigd maar bleef echt mooi, aan de organisatie werd helaas nauwelijks gesleuteld. Toppunt dit jaar was de tweede bevoorrading na 100km die er niet was, weggestuurd door de politie, zo bleek na de aankomst. Het gebrek aan signaalgevers zorgde op verschillende kruispunten voor gevaarlijke situaties.
In tegenstelling tot vorig jaar verscheen ik deze keer zonder ambitie aan de start. Door de verbouwingen in Sint-Denijs is er dit voorjaar veel minder tijd voor de fiets geweest.
Samen met Arne startte ik in de tweede helft van het pak, ongeveer 1000 renners schreven zich in voor de 150km. Helemaal vooraan stonden een tiental profs, oa. Lars Boom en Thijs Al. Wij zouden echter nooit de kop van de koers zien, door onze slechte startplaatsen reden we maar liefst 5 minuten na de eersten over de startlijn.
De eerste 75km bleef ik samen met Arne in een omvangrijke groep. Na ongeveer 80km werd het tempo echter opgedreven en viel de groep uiteen, met 20 man reed ik weg van de rest en raapten we nog het ene na het andere groepje op. Door de verdwenen bevoorrading op 100km moest ik zuinig zijn met mijn water, krampen bleven echter uit, ik had immers nooit het onderste uit de kan moeten halen om mee te kunnen.
Bij het aanvatten van de laatste klim, Vaalser berg, schoten we nog over met 10 man.
Uiteindelijk werd ik 190ste in 4u53min.
Arne finishte een half uur na mij maar verloor twintig minuten met het verlenen van eerste hulp bij een valpartij.
Ondanks de gebrekkige organisatie toch weer genoten van deze cyclo. Deze keer misschien zelfs nog meer dan anders doordat ik mezelf eens niet tot het uiterste dreef.

Reacties

Populaire posts